Cât costă un magazin online – prezentarea de la TopDay 2012

July 8, 2012 – 12:55 am

Au trecut mai bine de 2 săptămâni de când s-a terminat conferința, dar niciodată nu e prea târziu.

Am scris acum ceva timp un articol legat de tema asta. Așa că mi-a fost ușor să aleg atunci când Daniela de la TopDay mi-a trimis o listă cu posibile subiecte pentru prezentare.

Am început prin a atrage atenția asupra mitului ce încă plutește prin piață – că poți să faci un magazin online cu bani puțini. Ok, poți, dar o să-l închizi în 6 luni.

Apoi am continuat cu o analogie, pornind de la o întrebare ce e folosită deseori pe post de răspuns când întrebi o firmă de webdesign cât costă un site. Cât costă o mașina? Simplificat, rolul unei mașini e să te ducă din punctul A în punctul B. Însă contează foarte mult cum ajungi din punctul A în punctul B. Ce confort ai? Ai aer condiționat? Cât consumă mașina și în cât timp ajungi? Te simți în siguranță? Cât de des se strică mașina? Cât costă reparația? Ai un service de încredere? Toate aceste întrebări au oarecum o corespondență atunci când te hotărăști să deschizi un magazin online.

Acum probabil lumea se aștepta să vorbesc despre costurile dezvoltării magazinului din punct de vedere software. Doar eram la o conferință despre comerț electronic, nu? Am continuat însă cu altceva: cheltuielile lunare fixe. Surpriză! În spatele calculatorului ai nevoie de chirie, contabilitate, telefon, internet, salarii, etc. Din cheltuielile astea poți tăia chiria dacă alegi să-ți transformi locuința într-un mic depozit. Însă nu e prea frumos să ai casa plină de cutii cu produse. Poți să renunți și la salar dacă îți păstrezi job-ul actual. Însă probabil n-o să poți să răspunzi clienților (telefonic, email) într-un timp scurt. O să dureze mai mult să livrezi coletele și să te aprovizionezi. Iar toate astea n-o să te ajute la vânzări.

Ok, dacă ai bani pentru cheltuielile fixe, hai să vedem dacă ai bani de promovare. Nu te poți axa pe un singur canal, ai nevoie de un mix de marketing + seo. Dacă ai bani puțini, sugestia mea e să renunți la SEO. Când am spus lucrul ăsta, cel puțin o persoană din sală m-a contrazis. Și cred că erau mai multe persoane ce nu erau de acord. De ce am dat sfatul ăsta? Pentru simplul motiv că SEO nu are efecte imediate. Or dacă tu nu ai bani prea mulți, vrei rezultate imediate, vrei vânzări să poți face rulaj. Cel mai bine e să începi cu Adwords și reviews/advertoriale/concursuri pe bloguri. Ok, articolele pe bloguri te ajută la SEO, dar nu ăsta e scopul principal. Trecem la marketing-ul afiliat. Ai două opțiuni: Piața Digitală și 2Parale. Recunosc, nu prea sunt la curent cu tarifele practicate de 2Parale, dar știam că aveau o taxă minimă lunară + ceva garanție. Îți trebuie ceva bani să începi cu ei. La Piața Digitală nu există astfel de costuri din câte știu. Apoi îți trebuie ceva bani și pentru email marketing. Sigur, poți să începi cu un cont gratuit la Mailchimp (sau Womsend dacă vrei o alternativă locală) însă nu va trece mult timp până va trebui să plătești pentru acest serviciu.

Și ajungem la… stocuri. Da, îți trebuie bani de stocuri. Sigur, nu îți trebuie un stoc mare, nici nu e bine să blochezi prea mulți bani în stocuri. Însă fără stocuri o să-ți fie destul de greu. În cazul fericit livrezi produsele dupa 2-3 zile. În cazul nefericit… ar fi bine dacă ar fi un singur caz nefericit. Distribuitorul a majorat prețul produsului, nu mai are produsul pe stoc, îți livrează alt produs din greșeală, îți livrează produsul deteriorat, etc.

Bun… ai bani de cheltuieli fixe, ai bani de promovare și ai bani de stocuri. În sfârșit poți să treci la alegerea platformei. Aici sunt 3 opțiuni: 1) Standalone, 2)SaaS și 3) Dezvoltarea in-house. Am pus pe slide și punctul 3) pentru a avertiza oamenii să nu o ia in direcția asta. Luând opțiunile rămase la rând:

  1. Standalone – mă refer la varianta în care mergi la o firmă, firma îți face magazinul, îl plătești și gata, e magazinul tau.

    Aici am făcut recomandarea de a alege soluții open-source. Liviu Taloi mi-a atras atenția că există soluții closed-source foarte bune. Corect, există, chiar eu dezvolt una! Sigur, Avanticart e oferit momentan în sistem SaaS, însă e o soluție closed-source iar pentru prețul corect poate fi oferit și sub licență. Ok, și atunci de ce fac recomandări ce sunt împotriva business-ului meu? Pentru că încerc să dau sfaturi potrivite pentru clienți, chiar dacă eu nu câştig nimic.

    Sunt doar câteva firme care au soluţii eCommerce bune. Clienţii au şanse mari să ajungă la amatori şi să primească un magazin slab dpdv tehnic, pentru câteva sute de euro. Acest risc e mai redus dacă se folosesc soluții open-source. De exemplu, daca folosești o soluție open-source, poți să schimbi ușor firma care ți-a făcut magazinul. Dacă ai un magazin closed-source și presupunând că ai totuși acces la codul sursă, îți va fi mult mai greu să găsești pe cineva care să dezvolte în continuare magazinul. De aceea, dacă alegi o soluție closed-source trebuie să cauți o firmă care să fie de încredere. Ok, în orice relație de afaceri trebuie să existe încredere, dar în cazul ăsta chiar e nevoie de „mega-extra” încredere.

    Dar revenind la costuri și mergând pe varianta magazinului open-source, poți începe singur cu magento/prestashop/opencart/etc + un template de €200. Însă rareori lucrurile sunt așa de simple și vei ajunge la concluzia că trebuie să apelezi la o firmă. Aici, costurile încep să crească destul de mult, putând depăși lejer €2000 – €3000 dacă vrei ceva module personalizate după nevoile tale.

  2. SaaS – vine de la Software as a Service. Adică închiriezi magazinul contra unei sume lunare destul de mici. Ăsta e principalul atu al soluțiilor SaaS: plătești puțin pentru software (și-ți rămân bani mai mulți pentru investițiile în marketing, stoc, etc). Nu mai reiau aici punctele forte și punctele slabe, cele mai importante sunt trecute pe slide. Iar despre Standalone vs. SaaS se poate vorbi ore întregi. Dacă ești în căutarea unei soluții SaaS, aruncă un ochi peste Avanticart.

Orice soluție ai alege, asigură-te că alegi o firmă serioasă. Poți să o dai în bară la fel de bine cu soluții open-source, closed-source cât și SaaS. Și orice soluție ai alege, o să ai nevoie de modificări ulterioare. Nici o mașină nu merge la infinit fără revizii și reparații. Așa e și cu magazinele. Chiar dacă azi ai un magazin „ultimul răgnet”, peste 1 an sigur o să apară ceva nou în piață. Și cu siguranță poți aduce tot timpul îmbunătățiri magazinului, atât pe frontend cât și pe backend.

Post a Comment