Nu mă refer la alimente ci la acele produse pentru care s-a încetat producția sau pur și simplu nu mai vrei să le vinzi. Eu de obicei le numesc EOL - de la End Of Life. Un magazin online trebuie să aibă o modalitate de a trata aceste produse. Așadar, ce-ar trebui să se întâmple cu un produs EOL la care tocmai s-a vândut ultima bucată?

  1. Produsul este scos din magazin iar URL-ul lui returnează o pagină de eroare (header 404)
  2. Produsul este scos din magazin iar URL-ul lui este redirectat (header 301) către pagina de categorie sau homepage.
  3. Produsul este scos din magazin (adică nu mai apare nicăieri link spre el) dar pagina produsului rămâne disponibilă. Prețul și butonul de adăugare în coș sunt înlocuite cu un mesaj în care se explică faptul că produsul nu mai este disponibil dar se oferă alte produse asemănătoare. Completare după comentariul lui Răzvan: pagina trebuie totuși să fie o pagină cu header 404, doar că are alt conținut față de punctul 1.
  4. Alte variante? Aștept păreri.

Să le luăm pe rând:

  1. Până nu demult, aceasta era varianta standard pentru majoritatea magazinelor online, fiind cel mai simplu de implementat. Dacă folosești această metodă în magazinul tău, ar fi cazul s-o schimbi.
  2. Varianta cu redirect 301 este recomandată în locul variantei cu 404 și are două mari avantaje: a) dpdv SEO, nu pierzi link-urile externe și b) dpdv al vizitatorului, probabil orice pagină e mai bună decât o pagină de eroare, scăzând astfel riscul de bounce.
  3. Această variantă este cea mai „prietenoasă” cu vizitatorul (potențial client)  însă e puțin mai greu de implementat. E mai prietenoasă pentru că utilizatorul vede ce se așteptă să vadă, adică un produs pe care el a dat click undeva, pe un blog, pe un site afiliat, etc. La varianta 2, vizitatorul poate fi puțin bulversat mai ales dacă a dat click pe o poză. Varianta 3 reduce acest risc.

Nu știu care din variantele 2 sau 3 e mai bună dpdv SEO dar e clar care e mai bună dpdv al vizitatorului. Tot după completarea lui Răzvan, e clar că doar varianta 2 e bună pentru SEO. Însă SEO nu e totul, trebuie să pui în balanță avantajele și dezavantajele fiecărei variante.

PS: vrei să câștigi un bilet la TeComm - conferința de comerț electronic din 13-14 octombrie de la Cluj? Click aici.