V-ați întrebat vreodată?

Comerțul electronic a evoluat din comerțul clasic așa că structurile lor sunt asemănătoare. Adică există o mulțime de retaileri și o mulțime de brand-uri ce domină piața. Și undeva în spate avem fabricile (nu întotdeauna punem semnul egal între fabrică și brand) departe de ochii consumatorilor.

Dar, cât timp o să mai avem acest status quo?

Structura actuală era necesară pentru că marfa nu putea ajunge la cumpărător direct din fabrică. O fabrică are de obicei destule probleme doar cu producția bunurilor. E dificil să faci producție și să deschizi zeci/sute/mii de magazine în același timp. Așa că fabricile fac ce știu ele mai bine și lasă vânzarea finală în grija altora.

Momentan, cred că fabricile continuă în modul ăsta din obișnuință. Puține din ele deschid ușa să vadă ce se mai întâmplă pe afară. Pedalează în continuare pe banda de producție.

Dar cum internetul a scurtat considerabil distanţele în multe domenii, distanţa între producător şi consumator este și ea supusă schimbării. Exemplu.

Mai devreme sau mai târziu fabricile îşi vor da seama că pot ajunge mult mai uşor la clientul final. Cel puţin o parte din retaileri vor fi daţi la o parte. Și o parte din brand-urile existente vor dispărea, fiind înlocuite de brand-uri noi lansate direct de fabrici.

Pe de alta parte, retailerii au un avantaj prin faptul că aceștia comercializează mai multe mărci şi oferă diversitate clientului. De exemplu la Șosetăria avem puține comenzi în care clientele aleg o singură marcă de ciorapi. Majoritatea încearcă mai multe produse, riscul fiind destul de mic: dacă nu îți place o pereche de ciorapi, ai pierdut 20-30 de lei. Data viitoare poți să încerci altă marcă.

Însă dacă vorbim de produse mai scumpe, lucrurile se schimbă. De ex, primul meu monitor LCD (care încă funcționează impecabil) cumpărat prin 2004-2005 pentru o sumă uriașă a fost un Samsung. Acum tot un Samsung am pe birou, schimbând vreo 2-3 diagonale între timp. Am avut un aparat foto Samsung și un telefon Samsung. Iar acum am un Samsung Galaxy S. N-aș putea zice ca sunt fan Samsung, îmi plac produsele lor, n-am avut probleme cu ele așa că sunt înclinat să cumpăr această marcă în continuare.

La fel cred că aș face dacă aș găsi o marcă de încălțăminte de calitate la prețuri care nu sunt exagerate. Aș cumpăra acea marcă ani la rând. La electrocasnice prefer Bosch. Etc, exemplele pot continua.

Concluzia? Poate părea exagerată, însă acolo unde un brand își va fideliza clienții, retailerii vor dispărea. Vor rămâne acei retaileri care vând produse greu de fidelizat pentru un brand (ex: fashion). Poate greșesc dar vom vedea în 10-20 de ani.