Dacă pentru a avea succes nu există rețete sigure - altfel toți am fi milionari - eșecul tinde să se încadreze în anumite tipare.

Deși un magazin online nu e foarte diferit de unul offline, multă lume care vrea să deschidă un magazin pe internet trăiește cu impresia că poate lansa un magazin cu câteva sute de euro și fără stoc.

Principalul motiv pentru care un magazin online eșuează e faptul că proprietarul nu are deloc experiență de business. Nu a condus niciodată o afacere și subestimează totul. Crede că e ușor și face niște calcule superficiale. Asta se aplică în orice domeniu dar cu precădere în online - un mediu „magic” creat de presă - cu niște știri făcute pe genunchi.

Al doilea motiv ar fi lipsa stocurilor. Chiar dacă ți-ai făcut corect toate calculele, dacă nu ai bani de stocuri ești aproape mort. Nu te poți baza pe stocul furnizorilor. Furnizorilor nu prea le pasă de tine. Ei își văd de treaba lor și vor să-și vândă marfa cât mai repede. În plus, nici ei nu-și permit să aibă stocuri mari. Astfel te trezești că oamenii comandă de la tine dar tu nu mai găsești produsele la furnizor. Sau le găsești la un preț mai mare. Sau le găsești dar furnizorul are un sistem atât de prost încât ți le trimite abia după 3-4 zile. Sau îți trimite un produs albastru în loc de unul roșu. Sau... să mai continui? Sunt foarte multe lucruri care pot să meargă prost iar tu rămâi fără clienți.

Nișa aleasă e următorul motiv. Aici îmi aduc aminte în special de anii 2006-2008 când toată lumea vindea calculatoare. De obicei nișa dictează adaosul comercial. Îți permiți să intri intr-o nișă unde adaosul comercial e mic? Profitul tău o să fie mic și ai nevoie de comenzi foarte multe pentru a supraviețui. De obicei „eu am cel mai mic preț” nu e o strategie foarte bună.

Lipsa promovării e și ea în top . Cineva* spunea la o conferință că a-ți face un magazin online e similar cu a-ți deschide un restaurant în mijlocul pădurii. Poți să ai cea mai bună mâncare dacă nu știe nimeni de tine. Greșeala asta o fac cel mai des  magazinele offline. Vor să încerce și ele jucăria asta numită magazin online, aruncă niște produse pe net și gata. Se așteaptă să dea năvală toată populația. Păi avem X milioane de utilizatori de internet în România, nu? Și magazinul e deschis non-stop!

Cred că astea ar fi principalele motive. Sigur, se poate discuta mult pe tema asta: magazinul are design nasol iar procesul de comandă e greu, nu ai poze și descriere la produse, nu ai telefon de contact, etc, etc.

*din păcate nu știu cine. Lăsați un comentariu dacă știți voi.