Când am văzut joi newsletter-ul eMag, nu mă așteptam să ia așa de mare amploare fenomenul. Se pare că multe alte magazine au luat exemplul eMag și s-au lăsat cuprinse de febra blackfriday. Un lucru bun, de altfel. Vineri dimineața când am deschis twitter-ul, era nebunie. Lumea făcea mișto (exemplu) de principalele magazine de IT&C pentru că site-urile erau greu (sau deloc) accesibile.

Categoric, nu e un lucru deloc ușor să faci față unui flux mare de vizitatori, însă unele magazine au fost total nepregătite. Să luăm de exemplu evomag.ro și să ne uităm puțin la codul sursă:

Sunt destul de multe fișiere css și javascript, 22 în total, 12 doar în screenshot-ul de deasupra. Asta înseamnă 22 request-uri în loc de 2, dacă ar fi compresate și minimizate. Treaba asta chiar nu se face greu, nu înțeleg de ce n-au făcut-o. Când ai zeci/sute de mii de vizitatori, nu-ți permiți să pierzi câteva milisecunde per request. Pentru că se adună.

Din acest punct de vedere, situația nu e mai roz nici la koyos.ro, sigmanet.ro și alții. Doar eMag și PcGarage au optimizat partea asta.

Dar să trecem mai departe și să ne uităm de unde sunt încărcate imaginile de produse.

Mda, sunt încărcate de pe același server. Serverul ăla e destul de ocupat să genereze paginile html, nu e o idee prea bună să-l lași să servească și imaginile. Koyos face la fel. PcGarage, eMag și Sigmanet (de data asta) livrează imaginile de pe un server dedicat.

Abia după ce rezolvi lucrurile astea minore poți să te gândești la treburile complicate gen load-balancing. Deși, cu serverele din ziua de azi (ex de la Hetzner, i7 quadcore, 24GB ram, 59 EUR / luna) și un cod bine scris, de puține ori ajungi la load-balancing pe piața din .ro.

PS: și alții cu experiență mai dau cu bâta-n baltă, în cazul ăsta Wallmart.