Update

December 31, 2013 – 4:59 pm

N-am avut timp să scriu pe blog în 2013. Un singur articol „pe bune”, unul care anunță GPeC și unul care anunță TeCOMM. Nu, nu-mi pare rău că am scris așa puțin și nici nu-mi propun să scriu mai mult în 2014.

2013 a fost un an definitoriu pentru mine. Am crescut mult pe plan personal, reușind să-mi definesc țelul în business. Pare ușor (păi ce e așa greu să alegi un țel?) dar nu a fost deloc. 2013 a fost anul în care am renunțat la outsourcing și m-am concentrat pe Avanticart. În plus, am renunțat la ideea că Avanticart e o agenție.

Încă de la lansare, vedeam Avanticart ca pe o agenție care oferă servicii complete, nu doar platforma de eCommerce. În 2013 mi-am dat seama că nu-mi place să am o agenție, nu-mi place să fac marketing (decât pentru mine), nu-mi place să fac consultanță. Am învățat multe având Șosetăria (poate prea multe) but… „I’m a software guy”. Așa că las consultanța, marketing-ul și toate celelalte în seama celor care se pricep mai bine. Mie îmi place să fac software și o să mă limitez la asta, chiar dacă nu mai programez.

Țelul meu e să fac cea mai bună platformă de eCommerce din lume. Da, cea mai bună din lume. Unii mi-au spus că e imposibil. Că nu sunt în locația potrivită (Cluj-Napoca, România), că nu am finanțarea pe care o au alții din USA, că nu am X, că nu am Y. Poate au dreptate, dar în naivitatea și prostia mea, cred că se poate. Și nu doar cred că se poate, ci vreau să obțin asta cu un program de lucru cât-de-cât normal, cu timp pentru familie și o viață sănătoasă.

2014 va fi un an excepțional.

Apropo, caut un programator PHP, știți pe cineva?

TeCOMM 2013

October 1, 2013 – 11:54 pm

TeCOMM 2013

TeCOMM – conferința de eCommerce din Cluj a ajuns la ediția cu numărul 3 și crește de la an la an.

În 24 – 26 octombrie 2013 vei avea ocazia să întâlnești 40+ speakeri și peste 300 de participanți. Iar dacă deții un magazin de fashion, te așteaptă un eveniment special în cea de-a 3-a zi a conferinței.

Din discuțiile avute cu diverși participanți din anii trecuți, majoritatea prezentărilor au fost pline de informații noi și valoroase pentru toți cei ce activează în domeniu. De la TeCOMM sigur vei pleca acasă cu idei de pus în practică ce-ți vor ocupa următoarele 6 luni.

Eu voi fi prezent în zona expo cu stand-ul Avanticart, la fel cum am fost și edițiile precedente. Ne vedem acolo, iar pâna atunci – spor la conversii!

GPeC 2013

May 12, 2013 – 5:38 pm

Gala Premiilor eCommerce și-a deschis porțile acum vreo două săptămâni și nu mai este mult până se termină perioada înscrierilor – 31 mai.

Ajuns la a 8-a ediție, evenimentul promite să fie de excepție, reușind – ca în fiecare an – să vină cu ceva nou. Anul acesta cea mai importantă noutate e ClickTale.

ClickTale este un instrument care iti arata intr-un mod simplu si vizual (prin filme si heatmap-uri) cum se comporta vizitatorul pe site-ul tau. Vei putea vedea fiecare miscare de mouse pe care o face utilizatorul si vei descoperi unde sunt problemele de usability, unde ai erori de intelegere din partea vizitatorilor tai.

Am avut ocazia să mă joc cu ClickTale și pot să vă spun că – WOW – e un serviciu extrem de util. Și totodată destul de scump. Sunt foarte surprins ca organizatorii au reușit să ofere un abonament pe o lună, inclus în prețul înscrierii la GPeC.

Însă pe lânga ClickTale, GPeC aduce magazinelor o mulțime de alte beneficii în cele 7 luni de „concurs”. Ca în fiecare an, magazinele vor fi evaluate pe baza unor criterii riguroase și vor primi rapoarte detaliate – pe baza cărora își vor putea îmbunătăți afacerea.

Dacă ai un magazin online nu trebuie să ratezi Gala din acest an. Serviciile oferite sunt grozave iar prețul e un chilipir. Înscrie-te!

Beneficii GPeC2013

A/B testing pentru înscrierea la newsletter

January 28, 2013 – 11:36 am

Orice om implicat în eCommerce îți va spune cât de importantă e lista e mail-uri. Și are dreptate, newsletter-ul are de obicei cea mai mare rată de conversie.

Ok, newsletter-ul e important dar ramâne problema… cum îți creezi lista de abonați? Răspunsul firesc e „pui un formular de abonare pe site” urmat de obicei de „oferi o reducere în schimbul abonării”.

Deși am vazut persoane criticând asemenea comportament, din ce în ce mai multe site-uri îți afișează din start un overlay/pop-up cu abonarea la newsletter. Dacă vă întrebați de ce, vă spun eu. Pentru că funcționează! Dovada, mai jos.

 

 

La Sosetaria aveam un formular de abonare în partea de sus a site-ului, fix sub meniu, afișat pe fiecare pagină în afară de coșul de cumpărături și procesul de checkout. Destul de vizibil, zic eu.

 

 

Nu e cel mai strălucit design, dar funcționa, lista de abonați creștea constant. E clasică zicala aia cu “pantofarul are pantofii găuriți, croitorul are haine rupte”. Așa și eu, sunt întotdeauna super ocupat cu proiectele clienților și nu am timp pentru magazinul meu. Abia acum am avut timp să pun și pe Sosetaria un overlay cu înscrierea la newsletter. Și chiar dacă eram sigur că rezultatele vor fi mai bune, am făcut un test.

Rezultatele testului le-ați văzut deja în prima imagine, Variation 1 fiind pagina cu înscrierea prin overlay. Înscrierile aproape că s-au triplat! Așa că dacă ai un magazin online și înca n-ai abonare cu overlay/pop-up, nu mai sta pe gânduri.

Mai jos e varianta noua de înscriere iar overlay-ul apare dupa 10 secunde și dacă-l închizi, nu se mai deschide.

 

 

Probabil voi mai face un test să văd în ce măsură contează reducerea acordată.

Caiet de sarcini pentru realizarea unui magazin online – prezentare TeCOMM 2012

October 27, 2012 – 1:42 pm

Realizarea unui magazin online e un lucru mult mai complex decât pare. Chiar și în varianta simplistă în care cumperi un template mișto cu $200 și cineva îți instalează un Magento/Open Cart/Presta Shop/etc. o să ai mult de lucru și-o să te bați de multe probleme.

Și de obicei toate problemele vin de la faptul că nu știi exact ce vrei să faci sau nu transmiți acest lucru clar firmei / persoanei care se ocupă de realizarea magazinului. Înainte să începi lucrul la magazin trebuie să aloci câteva zile pentru definirea clară a cerințelor.

Despre acest lucru am vorbit la TeCOMM – conferința de eCommerce de la Cluj. Prezentarea e mai jos și-o poți lua ca punct de pornire pentru realizarea caietului de sarcini. Nu se vrea nicidecum a fi un caiet de sarcini complet, m-am axat mai mult pe frontend, n-am avut alocată decât o oră pentru prezentare :)

Va invit la a doua editie TeCOMM – Cluj – 11/12 octombrie

October 2, 2012 – 11:22 pm

Un articol scurt sa va aduc aminte de TeCOMM – conferinta de eCommerce ce se desfasoara la Cluj-Napoca.

Anul acesta TeCOMM promite sa fie mai mare si mai fain ca anul trecut. Daca activati in industrie, n-ar trebui sa ratati evenimentul. Sunt 34 de speakeri ce acopera multe teme interesante. In plus, discutiile din pauze sunt foarte interesante.

Puneti mana pe mouse si inscrieti-va, nu mai este mult.

PS: Eu o sa am o prezentare/workshop in a doua zi a conferintei. Voi vorbi despre caietul de sarcini pentru realizarea unui magazin online.

Cum adăugăm produsele în coșul de cumpărături?

July 27, 2012 – 11:56 pm

Recent, m-au contactat două magazine online pentru a le oferi consultanță. Fiecare aveau problemele lor, dar un lucru era comun: adăugarea produselor în coș se făcea prin ajax.

Oameni buni, când vine vorba de coș și de adăugat produse în coș, nu încercați să reinventați roata. Măcar aici, în pasul acesta critic. Cel mai enervant lucru e să apăs butonul de adaugă în coș și să nu se întâmple nimic. Mai apăs o dată. Și încă o dată. Nimic, nici un feedback. În momentul ăsta, un utilizator obișnuit are mari șanse să părăsească magazinul. Dau un refresh la pagină și e așa cum mă așteptam: am 3 produse în coș, adăugate prin ajax.

Nu e nimic greșit în a adăuga produsele în coș folosind ajax, dar e foarte greșit să nu oferi nici un feedback utilizatorului. În ultimul timp am văzut destul de multe magazine făcând asta. Unele oferă totuși un feedback, dar foarte subtil, undeva e afișat un mesaj care nu e observat aproape niciodată.

Așadar, păstrați funcționalitatea clasică de adăugare în coș. Când se dă click pe buton, vizitatorul trebuie trimis chiar spre coșul de cumpărături. N-ai cum să greșești cu această abordare.

Spor la conversii ;)

Cât costă un magazin online – prezentarea de la TopDay 2012

July 8, 2012 – 12:55 am

Au trecut mai bine de 2 săptămâni de când s-a terminat conferința, dar niciodată nu e prea târziu.

Am scris acum ceva timp un articol legat de tema asta. Așa că mi-a fost ușor să aleg atunci când Daniela de la TopDay mi-a trimis o listă cu posibile subiecte pentru prezentare.

Am început prin a atrage atenția asupra mitului ce încă plutește prin piață – că poți să faci un magazin online cu bani puțini. Ok, poți, dar o să-l închizi în 6 luni.

Apoi am continuat cu o analogie, pornind de la o întrebare ce e folosită deseori pe post de răspuns când întrebi o firmă de webdesign cât costă un site. Cât costă o mașina? Simplificat, rolul unei mașini e să te ducă din punctul A în punctul B. Însă contează foarte mult cum ajungi din punctul A în punctul B. Ce confort ai? Ai aer condiționat? Cât consumă mașina și în cât timp ajungi? Te simți în siguranță? Cât de des se strică mașina? Cât costă reparația? Ai un service de încredere? Toate aceste întrebări au oarecum o corespondență atunci când te hotărăști să deschizi un magazin online.

Acum probabil lumea se aștepta să vorbesc despre costurile dezvoltării magazinului din punct de vedere software. Doar eram la o conferință despre comerț electronic, nu? Am continuat însă cu altceva: cheltuielile lunare fixe. Surpriză! În spatele calculatorului ai nevoie de chirie, contabilitate, telefon, internet, salarii, etc. Din cheltuielile astea poți tăia chiria dacă alegi să-ți transformi locuința într-un mic depozit. Însă nu e prea frumos să ai casa plină de cutii cu produse. Poți să renunți și la salar dacă îți păstrezi job-ul actual. Însă probabil n-o să poți să răspunzi clienților (telefonic, email) într-un timp scurt. O să dureze mai mult să livrezi coletele și să te aprovizionezi. Iar toate astea n-o să te ajute la vânzări.

Ok, dacă ai bani pentru cheltuielile fixe, hai să vedem dacă ai bani de promovare. Nu te poți axa pe un singur canal, ai nevoie de un mix de marketing + seo. Dacă ai bani puțini, sugestia mea e să renunți la SEO. Când am spus lucrul ăsta, cel puțin o persoană din sală m-a contrazis. Și cred că erau mai multe persoane ce nu erau de acord. De ce am dat sfatul ăsta? Pentru simplul motiv că SEO nu are efecte imediate. Or dacă tu nu ai bani prea mulți, vrei rezultate imediate, vrei vânzări să poți face rulaj. Cel mai bine e să începi cu Adwords și reviews/advertoriale/concursuri pe bloguri. Ok, articolele pe bloguri te ajută la SEO, dar nu ăsta e scopul principal. Trecem la marketing-ul afiliat. Ai două opțiuni: Piața Digitală și 2Parale. Recunosc, nu prea sunt la curent cu tarifele practicate de 2Parale, dar știam că aveau o taxă minimă lunară + ceva garanție. Îți trebuie ceva bani să începi cu ei. La Piața Digitală nu există astfel de costuri din câte știu. Apoi îți trebuie ceva bani și pentru email marketing. Sigur, poți să începi cu un cont gratuit la Mailchimp (sau Womsend dacă vrei o alternativă locală) însă nu va trece mult timp până va trebui să plătești pentru acest serviciu.

Și ajungem la… stocuri. Da, îți trebuie bani de stocuri. Sigur, nu îți trebuie un stoc mare, nici nu e bine să blochezi prea mulți bani în stocuri. Însă fără stocuri o să-ți fie destul de greu. În cazul fericit livrezi produsele dupa 2-3 zile. În cazul nefericit… ar fi bine dacă ar fi un singur caz nefericit. Distribuitorul a majorat prețul produsului, nu mai are produsul pe stoc, îți livrează alt produs din greșeală, îți livrează produsul deteriorat, etc.

Bun… ai bani de cheltuieli fixe, ai bani de promovare și ai bani de stocuri. În sfârșit poți să treci la alegerea platformei. Aici sunt 3 opțiuni: 1) Standalone, 2)SaaS și 3) Dezvoltarea in-house. Am pus pe slide și punctul 3) pentru a avertiza oamenii să nu o ia in direcția asta. Luând opțiunile rămase la rând:

  1. Standalone – mă refer la varianta în care mergi la o firmă, firma îți face magazinul, îl plătești și gata, e magazinul tau.

    Aici am făcut recomandarea de a alege soluții open-source. Liviu Taloi mi-a atras atenția că există soluții closed-source foarte bune. Corect, există, chiar eu dezvolt una! Sigur, Avanticart e oferit momentan în sistem SaaS, însă e o soluție closed-source iar pentru prețul corect poate fi oferit și sub licență. Ok, și atunci de ce fac recomandări ce sunt împotriva business-ului meu? Pentru că încerc să dau sfaturi potrivite pentru clienți, chiar dacă eu nu câştig nimic.

    Sunt doar câteva firme care au soluţii eCommerce bune. Clienţii au şanse mari să ajungă la amatori şi să primească un magazin slab dpdv tehnic, pentru câteva sute de euro. Acest risc e mai redus dacă se folosesc soluții open-source. De exemplu, daca folosești o soluție open-source, poți să schimbi ușor firma care ți-a făcut magazinul. Dacă ai un magazin closed-source și presupunând că ai totuși acces la codul sursă, îți va fi mult mai greu să găsești pe cineva care să dezvolte în continuare magazinul. De aceea, dacă alegi o soluție closed-source trebuie să cauți o firmă care să fie de încredere. Ok, în orice relație de afaceri trebuie să existe încredere, dar în cazul ăsta chiar e nevoie de „mega-extra” încredere.

    Dar revenind la costuri și mergând pe varianta magazinului open-source, poți începe singur cu magento/prestashop/opencart/etc + un template de €200. Însă rareori lucrurile sunt așa de simple și vei ajunge la concluzia că trebuie să apelezi la o firmă. Aici, costurile încep să crească destul de mult, putând depăși lejer €2000 – €3000 dacă vrei ceva module personalizate după nevoile tale.

  2. SaaS – vine de la Software as a Service. Adică închiriezi magazinul contra unei sume lunare destul de mici. Ăsta e principalul atu al soluțiilor SaaS: plătești puțin pentru software (și-ți rămân bani mai mulți pentru investițiile în marketing, stoc, etc). Nu mai reiau aici punctele forte și punctele slabe, cele mai importante sunt trecute pe slide. Iar despre Standalone vs. SaaS se poate vorbi ore întregi. Dacă ești în căutarea unei soluții SaaS, aruncă un ochi peste Avanticart.

Orice soluție ai alege, asigură-te că alegi o firmă serioasă. Poți să o dai în bară la fel de bine cu soluții open-source, closed-source cât și SaaS. Și orice soluție ai alege, o să ai nevoie de modificări ulterioare. Nici o mașină nu merge la infinit fără revizii și reparații. Așa e și cu magazinele. Chiar dacă azi ai un magazin „ultimul răgnet”, peste 1 an sigur o să apară ceva nou în piață. Și cu siguranță poți aduce tot timpul îmbunătățiri magazinului, atât pe frontend cât și pe backend.

Conferință de eCommerce la Tg. Mureș – TopDay – 21 iunie 2012

June 15, 2012 – 12:56 pm

După Timișoara și Cluj, iată că există o conferință de eCommerce și la Târgu Mureș. Așadar, dacă vrei să aflii cum să pornești un magazin online și cum să vinzi mai mult dacă ai deja unul, pe 21 iunie 2012 ai ocazia să înveți multe lucruri.

Voi fi și eu printre speakeri, alături de Ciprian Stăvar, Andrei Radu, Cristian Manafu, Liviu Taloi, Cristian Ignat, Mihai Secașiu și alții.

Intrați rapid pe site și înscrieți-vă, nu mai este mult pâna atunci.

Ne vedem la Tg. Mureș!

Alter ego

June 12, 2012 – 2:30 am

Când am început acest blog nu aveam o direcție clară în care vroiam să-l duc. Am scris și lucruri personale și lucruri mai tehnice. Însă de ceva vreme încoace scriu în principal despre eCommerce. Așadar, am găsit o direcție pentru blogul ăsta.

Doar că… parcă aș vrea să scriu și chestii personale și chestii tehnice :) Așa că am cumpărat un domeniu: jurnal-de-familie.ro. Prin 2009. Însă doar recent, de când s-a născut fiica mea – Ana – scriu scriem mai mult pe el. Scriu atât eu cât și soția. După cum sugerează numele domeniului, scriem despre chestii de familie, în special despre viața de părinte. Enjoy!