În comerțul online se vorbește mult despre medii. Valoarea medie a comenzii, timpul mediu petrecut pe site, bounce-rate, rata de conversie, costul per click și multe alte metrici sunt prezentate de obicei sub forma de medie aritmetică.

Le găsim pe toate la îndemână, gata calculate în Google Analytics sau alte unelte. Sunt la un click distanță, sunt simplu de înțeles și e simplu să vezi dacă progresezi sau stai pe loc.

„A crescut valoarea medie a comenzii, super!”

Însă în spatele mediei aritmetice se ascund multe chestii interesante. Să vă dau un exemplu:

Distributie valoare comenzi

Comanda medie la Șosetăria în ultimele 365 de zile e undeva la 95 Lei. Asta nu-mi spune foarte multe, însă dacă mă uit la numărul de comenzi pe intervale observ (din graficul de sus) că cele mai multe comenzi au o valoare între 40 și 70 Lei.

Deja cifrele încep să vorbească, nu vi se pare? Mie mi-au șoptit parcă valoarea comenzii folosită pentru promoția de începere a școlii. Sigur, nu aceasta a fost singurul considerent însă faptul că am privit dincolo de media aritmetică m-a ajutat să văd lucrurile din altă perspectivă.

Așa cum e recomandat să faci o segmentare a adreselor în newsletter, tot așa e bine să faci o segmentare (numită distribuție în cazul ăsta) pe unele seturi de date ce le găsești în Google Analytics sau în platforma de eCommerce.