• Încă una cu promovarea offline

    Am scris acum ceva timp despre o idee de promovare offline pentru magazinele online. La prezentarea de la TeCOMM am inclus un slide cu o idee (banală) de promovare offline:

    Vinzi haine? Lasa niște pliante la coafor.

    Tot la TeCOMM a fost povestea spusă de Krumel, cu magazinul de lămpi de birou ce se promova cu semne de carte prin biblioteci.

    Recent, am comandat niște covorașe auto iar când le-am primit, aveam următorul pliant capsat de factură:

    Hmm... am nevoie și de o „tăviță” pentru portbagaj. Ghiciți de unde o să cumpăr.

    Câteodata, noi cei din online suntem prea ocupați cu online-ul. Alergăm după SEO, CPC, bannere, social media, afiliați și multe alte lucruri, dar uităm să facem chestii banale cum sunt exemplele de sus.

    Spor la conversii!

  • Câteva povești de la TeCOMM 2011

    TeCOMM s-a încheiat de câteva zile. A fost un eveniment reușit dar laudele ar trebui să vină din partea participanților nu din partea speaker-ilor, așa că mă opresc aici.

    N-am să vorbesc despre prezentări, deși mi-a făcut placere să revăd câteva cunoștințe mai vechi. La fel, mi-a făcut plăcere să cunosc oameni noi. Și mai mare plăcere a fost să stau cu ei de povești prin pauze, așa că o să scriu aici cele mai interesante povești.

    1) O doamnă care se ocupă cu marketing-ul afiliat i-a făcut fiicei sale de 11 ani un blog. L-a făcut ca un experiment, mai în joacă, mai în serios - pentru a-i explica copilului ce face mama toată ziua la calculator. Fetița s-a apucat de scris despre... chestii de copii, like Hannah Montana. Nu după mult timp au apărut o groază de comentarii și mama s-a gândit că ar fi bine să aibă o pagină cu link-uri spre magazinele ce aveau jucăriile respective. N-am reținut exact când a început blogul, ideea e că fetița a făcut 200 RON din comisioane.

    2) În timpul prânzului am nimerit la masă cu cineva care vinde arcuri și săgeți. WTF? Cine cumpără arcuri și săgeți? De fapt, cine naiba mai trage cu arcul în România? Da, astea au fost primele mele reacții. N-ar trebui să fiu surprins, că doar eu vând ciorapi și șosete, nu? Ah da, nu doar că vinde arcuri și săgeți, dar are o cifră de afaceri impresionantă.

    3) Krumel povestea despre un magazin din Iași care vinde lămpi de birou și care a găsit o modalitate inedită de a-și face reclamă. Deci, unde credeți că și-au făcut reclamă? În biblioteci! Cum? Se făceau că citeau și lăsau în cărți... semne de carte. Evident, semnele de carte purtau reclama lor.

    4) Claudiu Gămulescu povestea despre niște băbuțe din Franța/Lyon. Cică băbuțele astea locuiau fiecare în apartamente destul de mari, 3-4 camere și au început să închirieze camerele libere pentru turiști. Și-au făcut o asociație, aveau site, etc. Claudiu a preluat site-ul (pro-bono daca bine am înțeles) l-a făcut mai frumos și a îmbunătățit procesul de rezervare. Rezultatul? Vreo 300k cifră de afaceri în ultimul an. Nu e rău pentru niște babe de 60-70 ani, nu?

    Felicitări Bogdan Ciocian și Libero Events pentru organizare. Abia aștept conferința de anul viitor :)

    Și la final, prezentarea mea, care s-a scurtat, din „50 de sfaturi pentru un magazin deștept” în doar 40. Am tăiat sfaturile prea evidente sau prea plictisitoare :)

     

  • Cineva care înțelege internetul

    Citeam recent De la Armani la Ferrari: drumul profitabil al unui business romanesc și admiram perseverența doamnei Doina Cepalis. Sorbeam fiecare cuvânt și admiram modul în care a reușit să treacă de la o afacere cu dificultăți din domeniul textile/fashion la o afacere de succes producând scaune de mașină pentru copii și centuri de siguranță.

    Nici nu bănuiam că o să găsesc în articol ceva legat de comerțul electronic. Dar undeva în a doua pagină a articolului am găsit textul următor:

    In tara noastra, firma romaneasca vinde aproximativ 0,5% din productie, prin propriul magazin online, bebetex.ro.

    În momentul în care am citit textul, am zis „Wow, uite cineva care înțelege internetul!”. Are o cifră de afaceri de 22 mil EUR / an și totuși se complică cu mărunțișuri din astea. Personal, discutând cu diverse firme, am dat de atitudinea asta:

    Ah, afacerile noastre o duc bine așa în modul tradițional, de ce să ne complicăm cu un magazin online?

    Păi uite de ce. Anul ăsta e 0,5%, anul viitor e 1%, peste 5 ani e  între 10 și 20%.

    PS: nu uitați că peste câteva zile începe TeCOMM.

  • Ce faci cu produsele "expirate"?

    Nu mă refer la alimente ci la acele produse pentru care s-a încetat producția sau pur și simplu nu mai vrei să le vinzi. Eu de obicei le numesc EOL - de la End Of Life. Un magazin online trebuie să aibă o modalitate de a trata aceste produse. Așadar, ce-ar trebui să se întâmple cu un produs EOL la care tocmai s-a vândut ultima bucată?

    1. Produsul este scos din magazin iar URL-ul lui returnează o pagină de eroare (header 404)
    2. Produsul este scos din magazin iar URL-ul lui este redirectat (header 301) către pagina de categorie sau homepage.
    3. Produsul este scos din magazin (adică nu mai apare nicăieri link spre el) dar pagina produsului rămâne disponibilă. Prețul și butonul de adăugare în coș sunt înlocuite cu un mesaj în care se explică faptul că produsul nu mai este disponibil dar se oferă alte produse asemănătoare. Completare după comentariul lui Răzvan: pagina trebuie totuși să fie o pagină cu header 404, doar că are alt conținut față de punctul 1.
    4. Alte variante? Aștept păreri.

    Să le luăm pe rând:

    1. Până nu demult, aceasta era varianta standard pentru majoritatea magazinelor online, fiind cel mai simplu de implementat. Dacă folosești această metodă în magazinul tău, ar fi cazul s-o schimbi.
    2. Varianta cu redirect 301 este recomandată în locul variantei cu 404 și are două mari avantaje: a) dpdv SEO, nu pierzi link-urile externe și b) dpdv al vizitatorului, probabil orice pagină e mai bună decât o pagină de eroare, scăzând astfel riscul de bounce.
    3. Această variantă este cea mai „prietenoasă” cu vizitatorul (potențial client)  însă e puțin mai greu de implementat. E mai prietenoasă pentru că utilizatorul vede ce se așteptă să vadă, adică un produs pe care el a dat click undeva, pe un blog, pe un site afiliat, etc. La varianta 2, vizitatorul poate fi puțin bulversat mai ales dacă a dat click pe o poză. Varianta 3 reduce acest risc.

    Nu știu care din variantele 2 sau 3 e mai bună dpdv SEO dar e clar care e mai bună dpdv al vizitatorului. Tot după completarea lui Răzvan, e clar că doar varianta 2 e bună pentru SEO. Însă SEO nu e totul, trebuie să pui în balanță avantajele și dezavantajele fiecărei variante.

    PS: vrei să câștigi un bilet la TeComm - conferința de comerț electronic din 13-14 octombrie de la Cluj? Click aici.

  • Ofer un bilet gratuit la TeComm

    În 13 octombrie începe TeComm - conferința de eCommerce de la Cluj. Nu mai este mult până atunci și dacă nu ți-ai cumpărat deja bilet, poate câștigi aici unul.

    Cum? Lasă un comentariu, scrie câteva cuvinte despre tine și spune-mi de ce vrei să participi la conferință. Pe 29 septembrie voi alege un câștigător.

     

    PS: biletul e bilet normal și include ambele zile. Nu e invitație, îl plătesc din buzunarul meu.

  • Dincolo de media aritmetică

    În comerțul online se vorbește mult despre medii. Valoarea medie a comenzii, timpul mediu petrecut pe site, bounce-rate, rata de conversie, costul per click și multe alte metrici sunt prezentate de obicei sub forma de medie aritmetică.

    Le găsim pe toate la îndemână, gata calculate în Google Analytics sau alte unelte. Sunt la un click distanță, sunt simplu de înțeles și e simplu să vezi dacă progresezi sau stai pe loc.

    „A crescut valoarea medie a comenzii, super!”

    Însă în spatele mediei aritmetice se ascund multe chestii interesante. Să vă dau un exemplu:

    Distributie valoare comenzi

    Comanda medie la Șosetăria în ultimele 365 de zile e undeva la 95 Lei. Asta nu-mi spune foarte multe, însă dacă mă uit la numărul de comenzi pe intervale observ (din graficul de sus) că cele mai multe comenzi au o valoare între 40 și 70 Lei.

    Deja cifrele încep să vorbească, nu vi se pare? Mie mi-au șoptit parcă valoarea comenzii folosită pentru promoția de începere a școlii. Sigur, nu aceasta a fost singurul considerent însă faptul că am privit dincolo de media aritmetică m-a ajutat să văd lucrurile din altă perspectivă.

    Așa cum e recomandat să faci o segmentare a adreselor în newsletter, tot așa e bine să faci o segmentare (numită distribuție în cazul ăsta) pe unele seturi de date ce le găsești în Google Analytics sau în platforma de eCommerce.

  • Cum să eșuezi cu un magazin online

    Dacă pentru a avea succes nu există rețete sigure - altfel toți am fi milionari - eșecul tinde să se încadreze în anumite tipare.

    Deși un magazin online nu e foarte diferit de unul offline, multă lume care vrea să deschidă un magazin pe internet trăiește cu impresia că poate lansa un magazin cu câteva sute de euro și fără stoc.

    Principalul motiv pentru care un magazin online eșuează e faptul că proprietarul nu are deloc experiență de business. Nu a condus niciodată o afacere și subestimează totul. Crede că e ușor și face niște calcule superficiale. Asta se aplică în orice domeniu dar cu precădere în online - un mediu „magic” creat de presă - cu niște știri făcute pe genunchi.

    Al doilea motiv ar fi lipsa stocurilor. Chiar dacă ți-ai făcut corect toate calculele, dacă nu ai bani de stocuri ești aproape mort. Nu te poți baza pe stocul furnizorilor. Furnizorilor nu prea le pasă de tine. Ei își văd de treaba lor și vor să-și vândă marfa cât mai repede. În plus, nici ei nu-și permit să aibă stocuri mari. Astfel te trezești că oamenii comandă de la tine dar tu nu mai găsești produsele la furnizor. Sau le găsești la un preț mai mare. Sau le găsești dar furnizorul are un sistem atât de prost încât ți le trimite abia după 3-4 zile. Sau îți trimite un produs albastru în loc de unul roșu. Sau... să mai continui? Sunt foarte multe lucruri care pot să meargă prost iar tu rămâi fără clienți.

    Nișa aleasă e următorul motiv. Aici îmi aduc aminte în special de anii 2006-2008 când toată lumea vindea calculatoare. De obicei nișa dictează adaosul comercial. Îți permiți să intri intr-o nișă unde adaosul comercial e mic? Profitul tău o să fie mic și ai nevoie de comenzi foarte multe pentru a supraviețui. De obicei „eu am cel mai mic preț” nu e o strategie foarte bună.

    Lipsa promovării e și ea în top . Cineva* spunea la o conferință că a-ți face un magazin online e similar cu a-ți deschide un restaurant în mijlocul pădurii. Poți să ai cea mai bună mâncare dacă nu știe nimeni de tine. Greșeala asta o fac cel mai des  magazinele offline. Vor să încerce și ele jucăria asta numită magazin online, aruncă niște produse pe net și gata. Se așteaptă să dea năvală toată populația. Păi avem X milioane de utilizatori de internet în România, nu? Și magazinul e deschis non-stop!

    Cred că astea ar fi principalele motive. Sigur, se poate discuta mult pe tema asta: magazinul are design nasol iar procesul de comandă e greu, nu ai poze și descriere la produse, nu ai telefon de contact, etc, etc.

    *din păcate nu știu cine. Lăsați un comentariu dacă știți voi.

  • Vă invit la TeComm - Transylvania eCommerce Conference&Expo

    Evenimentul va avea loc în 13-14 octombrie la Cluj-Napoca și va avea vorbitori de marcă:

    Înscrierile au început deja iar în luna august beneficiați de o reducere de 20%. Programul și alte detalii găsiți pe site-ul oficial. Voi participa și eu, deschizând a doua zi a conferinței cu un workshop intitulat „50 de sfaturi pentru un magazin deștept”.

    De ce să participi?

    • Pentru că vei avea cu siguranță ceva de învățat. Dacă ai deja un magazin vei găsi idei noi pentru promovarea și optimizarea lui. Vei găsi sfaturi concrete pentru afacerea ta. Iar dacă te gândești să-ți deschizi un magazin, vei afla multe lucruri importante despre această industrie. Vei afla de unde să începi și ce trebuie să faci pentru a nu da faliment în primul an. Da, vei afla de ce zvonul cu magazinul online deschis cu 100 EUR nu e decât atât: un zvon.
    • Pentru networking. Nu degeaba se spune că partea cea mai interesantă dintr-o conferință sunt discuțiile din pauze. Pe lângă speakerii de renume pe care ai ocazia să-i tragi de mânecă între prezentări, în sală vor fi prezenți alți 125 de oameni cu aceleași interese dar cu experiențe diferite: oameni de marketing, proprietari de magazine, specialiști SEO, designeri, furnizori de servicii, etc. Cu siguranță vei avea de învățat și de la ei.

    Dar nu e cam scump?

    Nu, deloc. Am fost (ca participant, nu ca speaker) și la alte evenimente - unele mai scumpe, altele mai ieftine - și niciodată nu mi-a părut rău că am dat banii. În plus, 70 EUR (+TVA) nu pare deloc o sumă mare dacă te gândești așa: cât te-ar costa o oră de consultanță cu fiecare speaker în parte? Da... o mică avere.

    Te-am convins? Înscrie-te acum.

    În altă ordine de idei, mă bucur că după evenimentele din București și Timișoara intră și Clujul pe harta evenimentelor ce promovează comerțul electronic. Felicitări LiberoEvents pentru inițiativă!

  • Cum profiți de începerea școlii?

    Pe lângă Paște, Crăciun și Sf. Valentin, începerea școlii e un eveniment foarte important în SUA, aproape toate magazinele având o promoție în acest sens. În România mi se pare că nu profităm destul de acest lucru. Chiar o să urmăresc promoțiile magazinelor online.

    Ok, nu orice magazin poate face o promoție legată de începerea școlii, însă majoritatea pot - cu puțină imaginație.

    La Șosetăria, anul trecut nu am avut nici o promoție însă anul acesta lucrurile se vor schimba. Dar ciorapii și șosetele nu prea au legătură cu școala, nu-i așa? Singura categorie de produse care are cât de cât legătură e categoria de ciorapi pentru fetițe (momentan cu multe produse în lichidare de stoc, dar asta e altă problemă). Însă promovarea lor nu mă prea atrage. Să fac un banner cu "începe școala, cumpără ciorapi pentru fetița ta"? Mmmm... NU! În plus, parcă n-aș renunța foarte mult la adaos.

    Așa că m-am gândit să fac o altfel de campanie iar soluția e banal de simplă. O să ofer caiete, pixuri sau alte rechizite școlare pentru comenzi mai mari de X lei. Ce anume o să ofer și care e pragul comenzii rămâne de calculat dar soluția va fi implementată.

    Pe 1 sau 15 septembrie(?) începe școala. Tu - proprietarule de magazine online - cum te pregătești? Lasă un comentariu!

    --

    PS: vine toamna, ți-ai pregătit magazinul?

  • Promovarea offline pentru magazinele online?

    Cu mici excepții, magazinele online nu prea scot capul în offline când vine vorba de promovare.

    eMag are panouri publicitare în toată țara. Ceva magazin de jucării avea reclamă la Cartoon Network. Și parcă am văzut undeva un banner stradal pentru o florărie online, plus alte mici încercări. Nimic special.

    Însă nu trebuie să ai bugetul lui eMag să începi o campanie offline. Nici măcar nu e nevoie să cumperi un banner. Și în plus, poți să măsori conversia. Nu, nu am nici o metodă magică. E vorba despre... materiale tipărite și trimise prin poștă, către clienții existenți. Un newsletter pe hârtie dacă vreți.

    Am un client din Germania care folosește metoda de câtiva ani, cu succes. De obicei trimitea aceste scrisori/pliante înainte de sărbători dar recent a început să le trimită mai des și mai segmentat, cu produse alese pentru fiecare grupă de clienți. Unealta folosită pentru segmentarea adreselor de email am extins-o și pentru această necesitate. Și ce să vezi, în mijlocul verii are vânzări precum în vârful sezonului.

    Sunt curios dacă cineva din România face așa ceva (în afară de Dmail și alte afaceri bazate pe catalog unde toți clienții primesc același „newsletter”). Știți pe cineva?

    Rata de conversie se poate măsura destul de ușor prin oferirea unor cupoane de reducere. Și fiindcă vorbim de clienți existenți se poate obține o rată foarte bună.

    Merită încercat? Nu știu, nu e o soluție universal valabilă. Fiecare proprietar de magazin poate să-și calculeze costurile dar pe segmentul de fashion cred că merită. Partea frumoasă e că poți ajunge la țoti clienții care nu sunt înscriși la newsletter.

    O să folosesc această metodă la Șosetăria? Nu știu, încă nu mi-am făcut calculele :)