• Cum să eșuezi cu un magazin online

    Dacă pentru a avea succes nu există rețete sigure - altfel toți am fi milionari - eșecul tinde să se încadreze în anumite tipare.

    Deși un magazin online nu e foarte diferit de unul offline, multă lume care vrea să deschidă un magazin pe internet trăiește cu impresia că poate lansa un magazin cu câteva sute de euro și fără stoc.

    Principalul motiv pentru care un magazin online eșuează e faptul că proprietarul nu are deloc experiență de business. Nu a condus niciodată o afacere și subestimează totul. Crede că e ușor și face niște calcule superficiale. Asta se aplică în orice domeniu dar cu precădere în online - un mediu „magic” creat de presă - cu niște știri făcute pe genunchi.

    Al doilea motiv ar fi lipsa stocurilor. Chiar dacă ți-ai făcut corect toate calculele, dacă nu ai bani de stocuri ești aproape mort. Nu te poți baza pe stocul furnizorilor. Furnizorilor nu prea le pasă de tine. Ei își văd de treaba lor și vor să-și vândă marfa cât mai repede. În plus, nici ei nu-și permit să aibă stocuri mari. Astfel te trezești că oamenii comandă de la tine dar tu nu mai găsești produsele la furnizor. Sau le găsești la un preț mai mare. Sau le găsești dar furnizorul are un sistem atât de prost încât ți le trimite abia după 3-4 zile. Sau îți trimite un produs albastru în loc de unul roșu. Sau... să mai continui? Sunt foarte multe lucruri care pot să meargă prost iar tu rămâi fără clienți.

    Nișa aleasă e următorul motiv. Aici îmi aduc aminte în special de anii 2006-2008 când toată lumea vindea calculatoare. De obicei nișa dictează adaosul comercial. Îți permiți să intri intr-o nișă unde adaosul comercial e mic? Profitul tău o să fie mic și ai nevoie de comenzi foarte multe pentru a supraviețui. De obicei „eu am cel mai mic preț” nu e o strategie foarte bună.

    Lipsa promovării e și ea în top . Cineva* spunea la o conferință că a-ți face un magazin online e similar cu a-ți deschide un restaurant în mijlocul pădurii. Poți să ai cea mai bună mâncare dacă nu știe nimeni de tine. Greșeala asta o fac cel mai des  magazinele offline. Vor să încerce și ele jucăria asta numită magazin online, aruncă niște produse pe net și gata. Se așteaptă să dea năvală toată populația. Păi avem X milioane de utilizatori de internet în România, nu? Și magazinul e deschis non-stop!

    Cred că astea ar fi principalele motive. Sigur, se poate discuta mult pe tema asta: magazinul are design nasol iar procesul de comandă e greu, nu ai poze și descriere la produse, nu ai telefon de contact, etc, etc.

    *din păcate nu știu cine. Lăsați un comentariu dacă știți voi.

  • Vă invit la TeComm - Transylvania eCommerce Conference&Expo

    Evenimentul va avea loc în 13-14 octombrie la Cluj-Napoca și va avea vorbitori de marcă:

    Înscrierile au început deja iar în luna august beneficiați de o reducere de 20%. Programul și alte detalii găsiți pe site-ul oficial. Voi participa și eu, deschizând a doua zi a conferinței cu un workshop intitulat „50 de sfaturi pentru un magazin deștept”.

    De ce să participi?

    • Pentru că vei avea cu siguranță ceva de învățat. Dacă ai deja un magazin vei găsi idei noi pentru promovarea și optimizarea lui. Vei găsi sfaturi concrete pentru afacerea ta. Iar dacă te gândești să-ți deschizi un magazin, vei afla multe lucruri importante despre această industrie. Vei afla de unde să începi și ce trebuie să faci pentru a nu da faliment în primul an. Da, vei afla de ce zvonul cu magazinul online deschis cu 100 EUR nu e decât atât: un zvon.
    • Pentru networking. Nu degeaba se spune că partea cea mai interesantă dintr-o conferință sunt discuțiile din pauze. Pe lângă speakerii de renume pe care ai ocazia să-i tragi de mânecă între prezentări, în sală vor fi prezenți alți 125 de oameni cu aceleași interese dar cu experiențe diferite: oameni de marketing, proprietari de magazine, specialiști SEO, designeri, furnizori de servicii, etc. Cu siguranță vei avea de învățat și de la ei.

    Dar nu e cam scump?

    Nu, deloc. Am fost (ca participant, nu ca speaker) și la alte evenimente - unele mai scumpe, altele mai ieftine - și niciodată nu mi-a părut rău că am dat banii. În plus, 70 EUR (+TVA) nu pare deloc o sumă mare dacă te gândești așa: cât te-ar costa o oră de consultanță cu fiecare speaker în parte? Da... o mică avere.

    Te-am convins? Înscrie-te acum.

    În altă ordine de idei, mă bucur că după evenimentele din București și Timișoara intră și Clujul pe harta evenimentelor ce promovează comerțul electronic. Felicitări LiberoEvents pentru inițiativă!

  • Cum profiți de începerea școlii?

    Pe lângă Paște, Crăciun și Sf. Valentin, începerea școlii e un eveniment foarte important în SUA, aproape toate magazinele având o promoție în acest sens. În România mi se pare că nu profităm destul de acest lucru. Chiar o să urmăresc promoțiile magazinelor online.

    Ok, nu orice magazin poate face o promoție legată de începerea școlii, însă majoritatea pot - cu puțină imaginație.

    La Șosetăria, anul trecut nu am avut nici o promoție însă anul acesta lucrurile se vor schimba. Dar ciorapii și șosetele nu prea au legătură cu școala, nu-i așa? Singura categorie de produse care are cât de cât legătură e categoria de ciorapi pentru fetițe (momentan cu multe produse în lichidare de stoc, dar asta e altă problemă). Însă promovarea lor nu mă prea atrage. Să fac un banner cu "începe școala, cumpără ciorapi pentru fetița ta"? Mmmm... NU! În plus, parcă n-aș renunța foarte mult la adaos.

    Așa că m-am gândit să fac o altfel de campanie iar soluția e banal de simplă. O să ofer caiete, pixuri sau alte rechizite școlare pentru comenzi mai mari de X lei. Ce anume o să ofer și care e pragul comenzii rămâne de calculat dar soluția va fi implementată.

    Pe 1 sau 15 septembrie(?) începe școala. Tu - proprietarule de magazine online - cum te pregătești? Lasă un comentariu!

    --

    PS: vine toamna, ți-ai pregătit magazinul?

  • Promovarea offline pentru magazinele online?

    Cu mici excepții, magazinele online nu prea scot capul în offline când vine vorba de promovare.

    eMag are panouri publicitare în toată țara. Ceva magazin de jucării avea reclamă la Cartoon Network. Și parcă am văzut undeva un banner stradal pentru o florărie online, plus alte mici încercări. Nimic special.

    Însă nu trebuie să ai bugetul lui eMag să începi o campanie offline. Nici măcar nu e nevoie să cumperi un banner. Și în plus, poți să măsori conversia. Nu, nu am nici o metodă magică. E vorba despre... materiale tipărite și trimise prin poștă, către clienții existenți. Un newsletter pe hârtie dacă vreți.

    Am un client din Germania care folosește metoda de câtiva ani, cu succes. De obicei trimitea aceste scrisori/pliante înainte de sărbători dar recent a început să le trimită mai des și mai segmentat, cu produse alese pentru fiecare grupă de clienți. Unealta folosită pentru segmentarea adreselor de email am extins-o și pentru această necesitate. Și ce să vezi, în mijlocul verii are vânzări precum în vârful sezonului.

    Sunt curios dacă cineva din România face așa ceva (în afară de Dmail și alte afaceri bazate pe catalog unde toți clienții primesc același „newsletter”). Știți pe cineva?

    Rata de conversie se poate măsura destul de ușor prin oferirea unor cupoane de reducere. Și fiindcă vorbim de clienți existenți se poate obține o rată foarte bună.

    Merită încercat? Nu știu, nu e o soluție universal valabilă. Fiecare proprietar de magazin poate să-și calculeze costurile dar pe segmentul de fashion cred că merită. Partea frumoasă e că poți ajunge la țoti clienții care nu sunt înscriși la newsletter.

    O să folosesc această metodă la Șosetăria? Nu știu, încă nu mi-am făcut calculele :)

  • Cum îți pregătești magazinul pentru sezonul de toamnă?

    Majoritatea magazinelor online au o perioadă mai relaxată vara. Lumea își cheltuie banii pe concedii și nu mai stă așa de mult la calculator. Lucruri evidente de altfel. Așa e și cazul Șosetăriei, în plus... nu poartă nimeni dresuri și colanți pe căldurile astea.

    Abia am trecut de jumătatea verii dar deja încep să mă pregătesc de toamnă - vreau să profit la maxim de momentul în care vânzările vor lua avânt. Iată mai jos câteva idei pe care le poți aplica și în magazinul tău.

    • fă inventarul - e important să informezi corect clienții despre disponibilitatea produselor. Noi nu facem inventar în ianuarie - mă enervează să pierd o zi dintr-o lună foarte "fierbinte" d.p.d.v. al vânzărilor. Și mă enervează toți distribuitorii care-și opresc activitatea câte 2-3 săptămâni în ianuarie pentru a face inventarul. Iar vara își închid prăvălia câte-o lună întreagă pentru că n-au vânzări. D'oh!
    • renegociază contractele cu furnizorii - ai deja relații de durată în care ar fi trebuit să câștigi încrederea partenerilor. E momentul să te folosești de această încredere pentru a renegocia termenele de plată, reducerile pentru plata în avans și multe alte lucruri.
    • renegociază contractul cu firma de curierat - 50 de bani per livrare ar însemna 500 lei economisiți la fiecare 1000 de comenzi! Dacă nu poți negocia costurile de livrare, poate reușești să negociezi costurile pentru coletele retur sau condițiile în care îți sunt virați banii în cont. Oricât de mică ar fi, orice economie devine importantă dacă privești lucrurile pentru o perioadă îndelungată.
    • interesează-te de produsele noi ce vor apărea în toamnă - întreabă-ți furnizorii din timp și adaugă produsele noi în sistemul tău. La toamnă le publici instant pe când competitorii tăi abia au aflat de ele.
    • lichidează produsele ce stau de mult timp pe raft - eventual încearcă Groupon sau clonele. Cu siguranță vei vinde în pierdere (pardon, mai nou se cheamă investiție în marketing) însă banii îți vor prinde bine pentru a aduce în stoc ultimele noutăți.
    • caută canale noi de promovare - ai făcut destule concursuri pe Facebook și pe bloguri. Ai dat destui bani pe Adwords. Încearcă publicitatea pe Trilulilu sau pe Neogen. Nu știu cât de bine funcționează dar merită să încerci. Ai testat marketing-ul afiliat? Dacă nu, ar fi cazul. Vezi 2parale și piațadigitală. Stai la curent cu "social commerce", testează Squeeqly. Ai alte idei? Testează, testează, testează.
    • stai de vorbă cu angajații - de multe ori ei știu mai bine ca tine ce se întâmplă în magazin. Analizează procesele interne (de livrare a comenzii, recepția de marfă, retururi, etc) și încearcă să le optimizezi.

    Și nu în ultimul rând, bucură-te de această perioadă mai liniștită. Dacă nu ți-ai luat încă concediu, ar fi cazul :)

    Ah, și dacă mai ai timp, segmentează-ți newsletter-ul!

  • 6 segmente ce ar trebui să le ai in newsletter

    Megaphone

    Așa cum spuneam în acest articol, newsletter-ul este una din principalele tactici (ca rată de conversie) pe care un magazin online o poate folosi pentru creșterea vânzărilor. Atunci vorbeam de partea tehnică a lucrurilor și vă recomandam Womsend ca serviciu de email marketing. De data asta vreau sa vorbesc despre segmentare.

    Ce e de fapt segmentarea? A segmenta o listă de abonați înseamnă a-i împărți în mai multe categorii. Sună simplu, nu? Însă probabil majoritatea magazinelor online nici nu se ating de subiect. De ce? Pentru că e mai mult de muncă. Nu atât pentru crearea segmentelor ci pentru crearea mai multor mesaje. Dar... cine va face această muncă, va fi răsplătit(€€€) cu siguranță.

    Ok, cum ar trebui să împarți abonații la newsletter?

    1. Clienți și non-clienți.  Probabil cea mai banală chestie pe care o poți face. Astfel, abonații care nu sunt încă clienți pot fi abordați cu un mesaj diferit, poți să le oferi diverse reduceri, transport gratuit, etc. pentru a-i converti în clienți.
    2. Clienți care au comandat brand-ul X de produse. Sau produse din categoria Y. Sau chiar produsul Z. E foarte important să știi ce comenzi au făcut abonații tăi. Dacă știi că omului îi plac hainele X, de ce vrei să împuști tânțarul cu tunul trimițându-i email-uri despre haine care se adresează unui alt public?
    3. Clienți mai „vechi” de 3/6/12 luni. Încearcă să re-activezi clienții vechi, clienții care n-au mai cumpărat de la tine în ultimele X luni. Dacă au cumpărat deja o dată, e mai ușor să-i convingi și a doua oară. Trebuie doar să găsești mesajul potrivit.
    4. Clienți care au făcut mai mult de X comenzi. Poți să răsplătești clienții fideli. Arată-le că îți pasă, fă-i să se simtă speciali.
    5. Clienți cu comenzi peste/sub X lei. Fă o ofertă pentru bugetul fiecăruia.
    6. Abonați inactivi. Cei care n-au deschis ultimele X email-uri, oare ce motiv au? Probabil nu ai avut mesajul potrivit pentru ei. Sau probabil email-ul tău intră în spam. Analizează puțin situația. Încearcă să le atragi atenția. Dacă nu reușești, scoate-i din listă.

    Bineînțeles, segmentarea ar trebui să se facă automat înainte de trimiterea fiecărui newsletter. Am lăsat afară intenționat segmentarea după sex. Deși e evidentă, multe magazine evită să încarce formularul de comanda cu un câmp în plus, așadar nu dispun de aceste date.

    Desigur, nu trebuie să folosești toate segmentele de fiecare dată când trimiți newsletter, ar fi absurd. Segmentele create după brand-ul produselor sunt recomandate a fi folosite des pe când segmentele cu clienți/abonați inactivi ar trebui folosite mai rar (3-4 ori pe an).

    Lista de mai sus nu se vrea nicidecum a fi una completă. Dacă crezi că am ratat ceva important, lasă un comentariu.

    Spor la conversii!

    Sursa imagine.

  • Cum să scazi CPC-ul în Adwords - metoda 11

    Din categoria „Așa nu!”

    Se dă o căutare: pizza cluj livrare la domiciliu

    Se dau rezultatele:

    Pizza Cluj livrare la domiciliu

    Din 8 rezultate, 5 sunt ale unor pizzerii din București! Se pare că oamenii ăștia n-au auzit de negative keywords și nici nu prea urmăresc din ce căutări ajung oamenii la ei pe site.

    Teovi-chk.com? Serios? Ăștia n-au bani de un domeniu mai bun (eventual .ro) dar au bani de Adwords?

    Așadar, metoda numărul ț de a reduce costul per click implică niște telefoane și ceva răbdare.

  • Câteva opinii despre Squeeqly

    Pe 2 mai (2011) am văzut anunțul pe grupul de comerț electronic. Țin minte că m-am înscris anul trecut cu Șosetăria însă atunci cred că serviciul era în private beta (or smth.) că n-am primit nici măcar un mail de confirmare. Anyway, mă bucur că în sfârșit au lansat public. Mă bucur că e o firmă românească în spate.

    Pe scurt pentru cei care nu știu despre ce e vorba, Squeeqly e un serviciu adresat magazinelor online, serviciu prin care magazinele își pot recompensa cumpărătorii cu ajutorul Facebook și Twitter.

    Chiar dacă nu am folosit încă serviciul, m-am jucat puțin pe demo iar în cele ce urmează îmi dau cu părerea despre ce ar putea fi îmbunătățit, atât din perspectiva unui magazin online cât și din perspectiva unui cumpărător.

    Personalizare:

    După ce am intrat pe demo m-am întrebat instant: ce ar trebui să văd aici? Abia după câteva click-uri am observat butonul de "Get discount!" din partea stângă a ecranului. Morala? Butonul respectiv trebuie personalizat (alte culori, eventual altă poziție) însă din păcate nu prea se poate. Sper ca pe viitor să se rezolve. Butonul ăla trebuie să-ți sară în față dar fără să-ți scoată ochii. Ar fi frumos să ai mai multe variante de poziționare - în colțurile paginii, de ex. Sau chiar pe pagina de produs, undeva lângă preț.

    Sosetaria - Squeeqly

    Uzabilitate:

    Bun, am observat butonul, îl apăs, mă autentific cu Facebook/Twitter și apoi ce văd? "You need to be in the Checkout page [...]".

    Whaaaat? Mi-ai promis un discount de 20% iar acum îmi spui să mă duc pe nu-știu-ce pagină? Înțeleg că sunt și limitări tehnice, însă trebuie găsită o soluție astfel încât discount-ul să ajungă cât mai repede la cumpărător. Checkout page? Eventual trebuie afișat un mesaj care cere utilizatorului să adauge produsul în coș.

    Utilizatorul are nevoie de feedback imediat pentru că probabil are dubii. Chiar e pe bune discount-ul ăsta? Chiar îl primesc? E normal să-i ceri să facă o acțiune iar cea de adăugare în coș mi se pare cea mai simplă și cea mai logică.

    Finețuri:

    Din ce am văzut în admin, poți să ai doar două discount-uri. Normal și VIP. Ar fi frumos să poți avea mai multe discount-uri, generându-se un javascript pentru fiecare discount. Astfel, aș putea să hotărăsc dinamic (din cod) ce discount să ofer. La ce mi-ar folosi așa ceva? Pentru diverse teste. Sau pentru a oferi discount-uri personalizate în funcție de sursa de trafic. Ex: discount mai mic pentru vizitatorii veniți din adwords și afiliere. Discount mai mare pentru vizitatorii din căutările organice.

    Prețul:

    Momentan este o ofertă cu $19 în prima luna pentru număr nelimitat de utilizatori. Din a doua lună, prețul minim e de $39 pentru maxim 300 de utilizatori. La un calcul simplu iese $0.13 per user. Presupun că este o rată de conversie destul de mare după ce utilizatorul a primit discount-ul așa că prețul final plătit pentru o conversie (incluzând discount-ul) este rezonabil. I'm sold!.

    Revin cu păreri după prima lună de folosire.

    PS: Dacă cineva de la Squeeqly citește rândurile astea, nu vreau să pară ca sunt sfaturi, nu-mi permit. Sunt doar niște observații care probabil le-au auzit ei de la multă lume.

  • 6 idei pentru vânzări mai mari de Crăciun

    5 idei văzute recent pe blogul ePayment.

    A 6-a am văzut-o într-un magazin (străin, dar nu mai știu care) și mi-am amintit-o citind blogul celor de la ePayment.

    Oferiți clienților o perioadă mai mare pentru returnarea produselor, de ex... până în 15 ianuarie. Astfel, clienții pot cumpăra cadouri fără teama că nu vor fi pe plac. Legea obligă comercianții să primească produsele înapoi în termen de 10 zile, ceea ce e foarte bine. Însă cele 10 zile sunt prea puține pentru această perioadă. Și chiar dacă s-ar încadra în cele 10 zile, nimeni nu vrea să alerge cu produsele înapoi între Crăciun și revelion.

    Spor la vânzări!

  • Email marketing

    Cu siguranță newsletter-ul rămâne una din principalele tactici (ca rată de conversie) pe care un magazin online o poate folosi pentru creșterea vânzărilor. Bineînțeles, contează foarte mult ce mesaj trimiți și cui trimiți, însă nu despre asta vreau să vorbesc acum ci despre partea tehnică.

    Configurarea unui server de mail și întreținerea lui pentru a livra mesajele în Inbox e destul de greoaie și anevoioasă. De aceea au devenit foarte populare soluțiile de gen MailChimp, Aweber, etc. Îți oferă toate părțile pozitive ale marketing-ului prin email, fără bătăi de cap. Când am lansat AvantiCart, nu aveam nici o soluție pentru newsletter iar clienții îmi cereau așa ceva. Căutam o să integrez o soluție existentă când, m-a abordat Mihai Secașiu - omul din spatele WomSend. Nici nu putea să apară într-un moment mai bun! WomSend e un serviciu de email marketing similar cu MailChimp/Aweber însă cu prețuri mult mai bune.

    De ce scriu acesta articol? Pentru că folosesc WomSend și sunt mulțumit de serviciile oferite. E un produs bun ce merită promovat.

    Link-urile date mai sus sunt link-uri de afiliat. În mod normal, dacă cineva devine client al serviciului după ce a dat click pe oricare din link-uri, eu aș primi 30% din suma plătită către WomSend (în fiecare lună, pe toată perioada în care rămâne client). Însă am decis să renunț la procentul de 30%. Așadar, cine devine client WomSend, va avea o factură cu 30% mai mică!

    Spor la conversii prin email marketing!

    PS: dacă ai cumpărat o listă de 1 milion de adrese de email și te gândești că în sfârșit ai  ocazia să trimiți ieftin email-urile în Inbox, acest serviciu nu e pentru tine!

    PPS: fără legătura cu subiectul, dacă ești doamnă/domnișoară și citești aceste rânduri (sau un domn ce trebuie să facă un cadou) țin să te informez că recent s-a lansat Dasha.ro - un magazin online de genți de damă.