• Impresii de la Gala premiilor eCommerce 2010

    Sunt într-un tren fain (se poate și la noi!) încheind astfel într-un mod relaxant "excursia" mea la Gala Premiilor eCommerce 2010.

    Felicitări Andrei Radu, evenimentul a fost foarte reușit! Organizatorii și juriul merită tot respectul pentru pasiunea arătată față de comerțul electronic din Romania. Sunt convins că e foarte dificil să organizezi un asemenea eveniment și fără pasiune nu reușeau.

    Nu are rost să intru în detalii legate de prezentări. Mă bucur că am reușit să-i întâlnesc offline pe Florinel Chiș, Mircea Scărlătescu, Mugur Frunzetti, Clement Nicolaescu și să-i revăd pe alții: Krumel, Liviu Taloi, Valentin Bora, Bogdan Manolea.

    Unora le-am cerut feedback pentru ideea mea înscrisă la Startup Days (SaaS pentru creare Landing Pages, ultima idee de pe pagina). Se pare că nu e deloc o idee rea.

    Și ca să mă laud puțin, am fost singurul din sală care a ridicat mâna când a întrebat Bryan Eisenberg "cine are o conversie de peste 10%?". Da, chiar dacă treponti.ro a obținut doar 504 puncte (poze lipsă, etc) are o conversie de peste 10% :D

    PS: felicitări CineShop.ro, cred că a strâns cele mai multe premii. Iată că și la Cluj se mișcă treaba :P

  • Landing pages in .ro

    In ultima saptamana am lucrat la o unealta interesanta, ceruta de un client strain, pentru un magazin online. Dar despre asta o sa povestesc intr-un articol urmator.

    Si cum tot eram la capitolul landing pages, am zis sa fac un mic studiu. Ia sa vad ce landing pages au magazinele din Romania pentru reclamele din Adwords. Surpriza, nu am gasit nici un magazin care sa aiba un landing page in adevaratul sens al cuvantului (ok, nu am cautat foarte mult). Ce inteleg eu prin "adevaratul sens al cuvantului"? Inteleg o pagina care difera de restul paginilor din magazin. O pagina in care nu sunt listate toate categoriile din magazin. O pagina in care navigatia e redusa la minim. O pagina simpla care nu-mi distrage atentia cu o mie de lucruri.

    Daca caut un laptop, nu prea ma intereseaza ca vinzi si aparate foto. Nu ma intereseaza sa ma inscriu la newsletter. Nu ma intereseaza ce promotii sunt la aspiratoare. Vreau sa vad ce promotii sunt la _laptopuri_. Eventual vreau un ghid "cum sa-ti alegi laptop-ul potrivit". Sau poate vreau sa stiu daca pot sa cumpar in rate. Nu vreau sa vad genti de laptop - asta poate doar dupa ce-mi aleg laptop-ul.

    Nu vreau sa critic magazinele incluse in acest articol. Nici macar nu vreau sa le dau sfaturi cum sa-si faca landing pages. Sincer, nici eu nu am avut timp pana acum sa fac landing pages speciale pentru Sosetaria. Vreau doar sa atrag atentia ca nu e bine asa. Stiu ca e foarte comod sa trimiti vizitatorii catre paginile de categorii, insa repet, nu e bine asa.

    La cautarea "laptop" am gasit urmatoarele:

    Emag.ro - banner la aspiratoare, overlay cu ceva concurs, doar 2 laptop-uri vizibile.
    Cel.ro - aici macar bannerul e cu laptop. Insa atat, nici un alt laptop vizibil...
    DC Shop - am fost trimis catre homepage, nici macar catre pagina de categorie. No comment...
    Marketonline - pagina de categorie, nimic special

    Am mai cautat "carucioare copii":

    Bestkids - pagina de categorie. Un punct bonus pentru afisarea tipurilor de carucioare.
    Strollers - tot pagina de categorie insa banner cu papusa
    La o cautare "jucarii bebelusi" Quelle trimite vizitatorii catre pagina de categorie pentru jucarii insa nu e nici un filtru pentru bebelusi. Jucariile afisate sunt pentru copii cu varste mai mari.
    La aceeasi cautare, Otto trimite vizitatorii pe prima pagina. No comment...
    La o cautare "aparate aer conditionat" Domo ma trimite la pagina de categorie. Un punct bonus pentru banner-ul "Cum alegi un aparat de aer conditionat". Insa din pacate nu e vizibil nici un produs. Bila neagra!
    Flanco ma trimite tot la pagina de categorie. Doar 2 produse vizibile. In schimb imi arata un congelator, un aragaz, etc.

    Mai vreti? As mai avea multe exemple insa nu vreau sa va plictisesc.

    Concluzia? Se arunca multi bani pe fereastra. Se pot imbunatati foooarte multe lucruri. Ma surprinde ca magazinele _mari_ nu dau atentie acestor lucruri. Ce sa mai zic de magazinele aflate la inceput?

    Mentionez ca am facut capturile de ecran pe un laptop cu o rezolutie de 1366 x 768. Cu siguranta ca pe un ecran mai mare se vad mai multe produse insa asta nu schimba cu mult situatia. In plus, trebuie avute in vedere (aproape) toate rezolutiile.

    PS: in scrierea acestui articol nu s-a dat nici un click pe reclamele adwords ale magazinelor mentionate.

  • Landing page Enterprise

    In ultimul timp sunt foarte interesat de landing pages, ca parte a noilor servicii ce le ofer. Intru azi sa vad ce mai e nou pe fashionup.ro si ce-mi vad ochii? Ditamai bannerul cu BCR.

    Insa nu despre fashionup vreau sa vorbesc. Or fi avand motivele lor sa puna bannerul. Florinel Chis imi zice ca si PC Garage are bannerul. Ok. Curios, dau click pe banner si... stupoare. Ma intampina urmatorul ecran:

    Ce anume vrea BCR sa fac eu aici, nu stiu. Probabil si ceilalti zeci de mii de romani ajunsi pe aceeasi pagina si-au pus aceeasi intrebare. Insa este trafic pe site? Este! Ce conteaza ca e 95% bounce-rate. Banca habar n-are ce e ala bounce-rate si agentia de publicitate isi ia fericita banii.

    Ma asteptam la o pagina in care banca isi prezinta 2-3 servicii cu mesaje clare in care ma invita sa le devin client. Si cica au sloganul "Gandim la fel".

  • Speranta moare prima

    Acum cateva zile am dat afara un angajat. Nu e prima experienta de acest gen si scriu acest articol in speranta(sic!) ca-i va fi de ajutor vreunui tanar antreprenor.

    Nu e placut sa dai oameni afara. De cele mai multe ori i-ai angajat chiar tu. Cateodata e greu sa recunosti ca ai facut o alegere proasta. Si speri ca omul sa-si revina dupa numeroasele avertismente ce i le-ai dat.

    E normal sa mai greseasca omul iar tu speri ca lucrurile se vor imbunatati. Si cateodata se imbunatatesc pt o perioada dar apoi iar revin la "normal". Si tu iar speri ca se vor imbunatati. Si tot asa. Tot amani sa faci pasul decisiv. Iti spui ca ai investit prea mult in acest om pentru a-l da afara acum. Cu siguranta isi va imbunatati performantele/comportamentul. In plus, daca angajezi un om nou, iti ia cel putin o luna sa-l gasesti si inca o luna sa-i faci training. Si poate nici viitorul angajat n-o sa fie bun. Si mai gasesti alte motive numai sa nu iei decizia finala.

    Trezeste-te, cu cat il dai afara mai repede cu atat iti reduci mai mult pierderile. Nu mai spera. Cand e vorba de angajati, speranta ar trebui sa moara prima. Concediaza-l dupa 3-4 avertismente.

    Daca e angajat cu pfa, atunci treaba e simpla. Daca e cu contract de munca, e greu sa-l dai afara si e de preferat sa-l rogi frumos sa-si scrie demisia. Eventual ii dai un bonus pentru a usura plecarea.

    Faptul ca-l dai afara nu e benefic doar pentru tine ci si pentru el. Poate asa se trezeste la realitate si va fi mult mai atent la viitorul job.

  • Cea mai tare invitatie de nunta

    Primita acum cateva zile. E de ras sau de plans?

    Invitatie nunta

  • PHP GeekMeet #7 la Cluj

    Acum ~1 an avea loc prima editie PHP GeekMeet din Cluj si din tara, de fapt. Intre timp au mai fost 5 editii si iata ca vine si editia cu numarul 7, prima din acest an. Ca de obicei, intalnirea se tine in Zorky Cafe cu incepere de la ora 11.00

    Pentru ca sunt oarece probleme cu RSS-ul de pe geekmeet.ro, nu foarte multa lume a aflat de eveniment. Asa ca rog cei 10 cititori unici ai acestui blog sa raspandeasca vestea printr-un tweet/blogpost/whatever. Mersi!

    La PHP GeekMeet #7 vor vorbi:

    • Alina Fleșer – despre Typo3
    • Bogdan Pușcaș – despre HTTP 1.1
    • Andrei Popescu – despre PHP & Web security
    • Varga Levente – despre Kohana & Code Igniter

    Condiții de participare:

    • Taxa propriuzisă pentru participare nu este, dar trebuie făcută o consumație minimă de 10 lei / pers
    • Participarea se face exclusiv pe bază de preînscriere! Dacă ştii sigur (măcar 90%) că vii, completează formularul de mai jos:

  • Am lansat AvantiCart.ro - platforma integrata de comert electronic

    In ianuarie anuntam ca ofer consultanta e-commerce iar acum sunt bucuros sa anunt lansarea unui produs complementar: AvantiCart.ro.

    Incet-incet reusesc sa-mi pun in aplicare planul de a face trecerea dinspre outsourcing spre vanzarea unui produs propriu. Pana acum nu a fost deloc usor si sunt convins ca partea grea abia acum urmeaza. Sunt sute de produse similare pe piata si e dificil sa iesi in evidenta. Insa daca n-ar fi dificil, toti ar face-o :P

    Platforma e in lucru de prin 2007 iar din decembrie 2008 o folosesc pentru Sosetaria.ro. Probabil a fost o greseala sa aman asa mult lansarea, dar asa sunt programatorii - intotdeauna considera ca lucrurile nu sunt 100% gata, ca se mai pot imbunatati multe. Nici acum nu sunt multumit in totalitate, de aceea multe module nu apar in versiunea demo. Insa daca am fi continuat in halul asta, probabil am fi lansat in 2015 :)

    In lunile urmatoare vreau sa pregatesc o versiune pentru .com si foarte probabil una pentru .de. Fun, fun, fun!

    Vreau sa-i multumesc pe aceasta cale lui Adrian Rus de la GoofKoof pentru design-ul site-ului de prezentare. A livrat mai mult decat scria in contract. Deasemenea vreau sa-i multumesc Ramonei Cherciu pentru ca m-a ajutat la redactarea comunicatului de presa. Ar mai fi oameni carora le datorez multumiri dar se cunosc ei.

    Si pentru ca tot vorbeam de comunicat, iata-l:

    Cluj-Napoca 08 aprilie, 2010

    Din 08 aprilie, antreprenorii online au la dispoziţie AvantiCart.ro - o platformă integrată de comerţ electronic ce le oferă posibilitatea deschiderii unui magazin online cu un efort minim şi costuri reduse.

    Cu AvantiCart.ro, clienții care doresc un magazin pe internet beneficiază de toate serviciile necesare pentru o dezvoltare online sănătoasă, atât pe partea tehnică (instalare, găzduire, configurare, optimizare) cât și pe partea de marketing și promovare.

    Facilităţile platformei AvantiCart includ - printre altele - posibilitatea de a întocmi facturi, de a gestiona stocul, de a face recepţii de marfă și de a accepta plăţi online (cu cardul).

    Fiind vorba de o platformă integrată, toate aceste servicii sunt disponibile sub forma unor abonamente lunare flexibile, cu prețuri începând de la 25 EUR / lună, fără costuri inițiale. Pentru a alege cel mai avantajos pachet de servicii, antreprenorii interesaţi pot testa în mod gratuit, timp de 30 de zile, soluţiile propuse de AvantiCart pentru afacerea lor.

    AvantiCart oferă astfel elementele esenţiale pentru gestionarea unui magazin online performant: o platformă tehnică de calitate, consultanță şi costuri eficientizate.

    S.C. BMR SOFT S.R.L., firma care a dezvoltat AvantiCart are mai mult de 5 ani experiență în domeniul comerțului electronic și oferă servicii IT încă din anul 2003. Din anul 2008, S.C. BMR SOFT S.R.L. gestionează cu success site-ul www.sosetaria.ro, primul magazin online din România specializat în vânzarea de ciorapi, colanţi, dresuri și șosete.

    Pentru mai multe informaţii:

    Mihai Brehar
    S.C. BMR SOFT S.R.L.
    +40 745 775.275
    contact@avanticart.ro
    www.avanticart.ro

  • Despre proiecte moarte din start

    Acum cateva zile a venit la mine cineva sa-i fac un magazin online. Avea nevoie de niste module speciale si pretul nu era de neglijat. Erau bani frumosi pe care-i puteam face intr-o luna.

    Din pacate vroia sa faca un magazin pe o nisa deja aglomerata, cu jucatori mari si bugete pe masura (nu, nu e vorba de IT/hardware). Nu vreau sa intru in detalii insa clientul respectiv avea sanse foarte mici de reusita cu magazinul. Avea buget zero (in afara de cel initial alocat pentru crearea magazinului dpdv tehnic), nu avea stoc de produse si nici o retea de aprovizionare. Ah, si nu avea nici experienta in online sau in vanzari.

    Avea doar o idee de care tinea cu dintii, idee care ar fi trebuit sa-l diferentieze de restul magazinelor online din nisa respectiva. Se baza ca rezolva el restul problemelor (buget, produse, etc) din mers. Contractul pentru crearea magazinului era ca si semnat insa m-am hotarat sa renunt la el.

    Rationamentul meu a fost urmatorul. Pot sa semnez contractul, sa-mi aloc timpul necesar realizarii unui proiect fara viitor si sa incasez banii. Sau pot sa ofer clientilor existenti un timp de raspuns mai bun, sa termin mai repede proiectele si sa le depasesc asteptarile. Am ales varianta a 2-a, mi s-a parut castigatoare pe termen lung.

  • Ofer consultanță eCommerce

    În ultimii 5-6 ani am lucrat aproape exclusiv pe proiecte de comerț electronic iar de 1 an de zile am propriul magazin online. Consider că am acumulat destulă experiență pentru a putea ajuta alți oameni să-și dezvolte afacerea pe internet, așa că începând de azi, îmi fac și eu intrarea oficială în rândul consultanților pe probleme de comerț electronic.

    "Ce consultanță oferi tu mă? Lasă că mă pricep eu la toate: politică, fotbal și comerț electronic!". Probabil sunt mulți oameni care gândesc astfel. Așa că am fost nevoit să-mi pun întrebarea: chiar au nevoie proprietarii magazinelor online de sfaturi și consultanță?

    Răspuns scurt: nu. În ziua de azi găsești aproape orice informație la câteva click-uri distanță.

    Răspuns lung: da, au nevoie. Într-adevar, ai acces la o multitudine de informații, problema însă este timpul. Sau mai precis - lipsa lui. Dacă ai găsit o informație, îți ia ceva timp s-o înțelegi corect iar mai apoi trebuie să pierzi timp și cu aplicarea ei, pentru a-ți atinge scopurile. Nu de puține ori găsești informații contradictorii și te blochezi, nu ai experiență și nu știi ce să faci. Aici intervine consultantul - omul cu experiență - care te poate scuti de câteva luni bune de învățat, experimente, greșeli și bani pierduți în favoarea concurenței.

    Acum că am stabilit cum e cu consultanța, trebuie să mentionez că nu mă rezum doar la sfaturi și soluții teoretice, ci pot să vin cu o rezolvare concretă la diversele probleme ce apar într-un magazin virtual. Am în spate 2 colegi - programatori - care împreuna cu mine (tot programator de meserie) se pot ocupa de problemele tehnice.

    Partea bună în toată treaba asta cu comerțul pe internet - și cu internetul în general - e că (aproape) toate lucrurile sunt măsurabile. Iar efectele - de obicei - se văd imediat. Așadar, dacă ai un magazin online sau dacă intenționezi să deschizi unul, contactează-mă, sunt convins că experiența mea îți poate fi de folos!

  • Autostrada Transilvania, documentar Industrial Junkie

    Oare de ce nu s-a gandit nici o televiziune din Romania sa faca un asemenea documentar?

    Enjoy!

    Via twitter